MAK: lądowanie za wszelką cenę
Złe przygotowanie załogi i presja na pilotów były przyczynami katastrofy smoleńskiej – to wnioski Rosjan
Publikujemy fragmenty rozdziału „Wnioski” z opublikowanego w środę raportu Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego dotyczącego katastrofy smoleńskiej. Członkowie MAK oceniają w nim stan techniczny samolotu, poziom wyszkolenia załogi i wskazują najważniejsze przyczyny, które ich zdaniem doprowadziły do katastrofy. Polskie tłumaczenie raportu upublicznione wczoraj przez MSWiA. Skróty pochodzą od redakcji.
Po analizie ujawnionych faktów i okoliczności dotyczących warunków lotu (...) ustalono:
3.1.1. Samolot Tu-154M numer 101 był sprawny przed wylotem z Warszawy.
3.1.5. Oznak awarii samolotu, silników i systemów do momentu zderzenia
z przeszkodami nie wykryto. Pożaru, wybuchu ani uszkodzenia samolotu w powietrzu do momentu zderzenia z przeszkodami nie było.
3.1.9. (...) Rzeczywistej pogody i prognozy dla lotniska docelowego Smoleńsk „Północny” załoga nie miała. Prognoza pogody dla lotniska zapasowego Witebsk była nieaktualna. (...)
3.1.10. Rzeczywista pogoda na lotnisku w chwili zdarzenia lotniczego była następująca: widzialność 300 – 500 metrów, widzialność pionowa 40 – 50 metrów, mgła.
3.1.12. Załoga Tu-154 niejednokrotnie w procesie zniżania i podejścia do lądowania była uprzedzana przez służby OWD i przez załogę polskiego samolotu Jak-40, która wykonała wcześniej lądowanie na lotnisku Smoleńsk „Północny”,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta