Pora nocna i tygodniowy okres pracy dla wszystkich kierujących
Od stycznia br. istnieje kilka nowych obowiązków, które mają zastosowanie do każdego pracodawcy zatrudniającego kierowców. Brakuje jednak szczegółów, jak się z nich wywiązać
Nowym obowiązkiem jest konieczność określenia pory nocnej, mającej zastosowanie do ustalania czasu pracy kierowców. Nie ma określonego terminu na wprowadzenie tej regulacji do przepisów wewnątrzzakładowych. Należy jednak przyjąć, że powinno się to odbyć na początku tego roku.
Zaniechania nie powodują wprost odpowiedzialności pracodawcy, ale ich skutki mogą być trudne do przewidzenia. Inspektor kontrolujący czas pracy kierowców może wtedy swobodnie wybrać, czy za porę nocną z art. 2 pkt 6a ustawy o czasie pracy kierowców uznać:
- 8 godzin wskazanych w regulaminie zgodnie z art. 1517 § 1 k.p., czy
- całe 7 godzin między 0.00 a 7.00 (w oparciu wyłącznie o przepis ustawy o czasie pracy kierowców).
To z kolei może doprowadzić do stwierdzenia naruszeń art. 21 ustawy o czasie pracy kierowców, za które grozi już mandat.
Dla asekuracji
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury z 8 listopada 2011 r. w sprawie zasad wprowadzania pory nocnej dla kierowców wynikającej z art. 2 pkt 6a ustawy o czasie pracy kierowców (MR-1-mg-061-379/11) regulacja ta powinna znaleźć się w treści regulaminu pracy, jeśli zakład ma obowiązek wydania regulaminu. Mimo tak jednoznacznego stanowiska lepiej uregulować nową porę nocną w sposób nieprawidłowy niż pozostawić sprawę uznaniu inspektora.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta