Polskie firmy podbiły mniejsze rynki
Producenci szukają nisz eksportowych. Sprzedaż za granicę była w 2011 r. o 19,5 mld euro wyższa niż w 2008 r., przed nadejściem kryzysu. Najszybciej wzrósł eksport do Norwegii, wyraźnie przyspieszył do krajów nadbałtyckich. Azja to bardzo atrakcyjny kierunek rozwoju dla wytwórców mocnych alkoholi
Firmy szukają coraz to nowych rynków zbytu za granicą. Z analizy Ministerstwa Gospodarki dotyczącej zeszłorocznego eksportu wynika, że choć przeciętnie wzrósł on o 12,8 proc., zwyżki na kilku rynkach były znacznie wyższe. W Norwegii i krajach Ameryki Południowej oscylowały wokół 50 proc., a w krajach nadbałtyckich o blisko 30 proc.
Do Norwegii nasze firmy sprzedały w zeszłym roku towary i usługi za ponad 2,7 mld euro. I choć to wartość prawie trzynastokrotnie mniejsza niż na naszym największym rynku eksportowym, czyli niemieckim (gdzie sprzedaliśmy towary i usługi za prawie 35,4 mld euro), przewyższyła eksport do USA (2,6 mld euro). Na rynku norweskim dominują przedsiębiorstwa z sektorów: przemysłu ciężkiego, energetyki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta