Jak przeprowadzić emisję obligacji
Nawet w ciągu kilku tygodni firma może przygotować emisję papierów dłużnych i znaleźć na nie inwestorów.
Kapitał z emisji obligacji firma może przeznaczyć na dowolny cel. Przedsiębiorstwa najczęściej decydują się na ten rodzaj finansowania, kiedy banki nie chcą udzielić im kredytu, który jest tańszy niż wypuszczenie na rynek papierów dłużnych.
– Emisja obligacji to dobry sposób pozyskania kapitału dla firm w dobrej kondycji finansowej, którym banki nie udzielają pożyczek z powodów proceduralnych. Przykładowo takim powodem może być zbyt krótki okres działania firmy na rynku czy brak zabezpieczeń, które akceptują banki – wyjaśnia Agnieszka Kwaczyńska, członek zarządu Copernicus Securities.
Według niej nawet dobrej firmie może być trudno uzyskać kredyt, jeśli nie doprecyzuje ona celu finansowania. Taka sytuacja może mieć miejsce, wówczas kiedy przedsiębiorstwo prowadzi rozmowy z kilkoma potencjalnymi kandydatami do przejęć, ale jeszcze nie podjęło ostatecznej decyzji, która firma zostanie włączona w jego struktury.
Największe szanse na uplasowanie obligacji mają przedsiębiorstwa ze stabilnymi, dodatnimi przepływami gotówkowymi z działalności operacyjnej, które zapewniają spłatę zobowiązań w ustalonym terminie. Co ważne, takie stabilne firmy mogą wypuścić obligacje ze stosunkowo niskimi odsetkami.
Wysokość kuponu oferowanego inwestorom zależy nie tylko od wiarygodności kredytowej emitenta, ale również od zaproponowanych przez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta