Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Od kiedy niższe odpisy

18 listopada 2013 | Prawo i praktyka | Marcin Szymankiewicz

ŚRODKI TRWAŁE | Utrata prawa do amortyzowania auta z zastosowaniem współczynnika podwyższającego to nie to samo, 
co możliwość przyjęcia stawki obniżonej w stosunku do ustalonej w ustawach podatkowych.

∑ ABC spółka z o.o. posiada samochód osobowy amortyzowany od grudnia 2011 r. metodą liniową z zastosowaniem stawki amortyzacyjnej podwyższonej o współczynnik 1,4, czyli z zastosowaniem 28-proc. rocznej stawki. Samochód jest bowiem używany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych.

We wrześniu 2013 r. okoliczności używania auta się zmieniły. Nie jest on już używany bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych. Od października 2013 r. spółka traci zatem prawo do stosowania podwyższonej stawki.

W 2012 r. spółka ABC wygenerowała poważną stratę. Przewiduje, że sytuacja powtórzy się w 2013 r. Zarząd  obawia się, że może mieć problemy z podatkowym rozliczeniem tych strat w następnych latach.

Czy spółka może obniżyć roczną stawkę amortyzacyjną dla tego samochodu np. do 5 proc., czy też musi przyjąć  ustawową, 20-proc. stawkę amortyzacyjną? – pyta czytelnik.

Możliwość podwyższenia bądź obniżenia rocznej stawki amortyzacyjnej dotyczy wyłącznie środków trwałych amortyzowanych metodą liniową, o której mowa w art. 16i ustawy o CIT. Z przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego wynika, że spółka tę właśnie metodę stosuje do wskazanego samochodu osobowego.

Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j–16ł ustawy o CIT, dokonuje się przy...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9692

Wydanie: 9692

Spis treści

Ekonomia

Amerykanie liczą na świąteczne zakupy
Apple już niemodny, na fali jest FedEx
Banki nie są już zbyt duże, by upaść
Barometr cen: Mieszkania do wynajęcia
Budżet państwa już nie tak kulawy
Centra usług szykują setki etatów
Cuda nad OFE, czyli jak rząd psuje państwo
Cytat dnia: Enda Kenny, premier Irlandii, o rezygnacji z pomocy trojki (WSJ)
Cytat dnia: Jacek Łaszek, doradca w NBP, kierujący zespołem ds. rynków nieruchomości
Cywilny biznes na poligonie
Do którego dewelopera po największą zniżkę
Dobry start do kariery
Dodatkowy rok na reformy
Energa o krok od debiutu na GPW
Forbes może zostać sprzedany, rozmowy już się rozpoczęły
Gorsze wyniki największych spółek
Hygienika będzie współpracować z Innovą
Ile za budynek, który trzeba jeszcze wykończyć
Internet ma granice
Inwestorzy chętnie kupują obligacje Skarbu Państwa
Kalendarium gospodarcze
Liczba dnia: 348 liczba mieszkań przypadająca w Polsce na 1000 mieszkańców
Linie lotnicze kuszą pasażerów
Małe domy zdominują rynek
Miesiące mijają, a problemy ze sprzedażą mieszkań są nadal
Miliardy na okręty podwodne
Myślałem o wyjściu z Rady
Najgorsze jest już za nami
Nie będzie kolejnej fabryki AGD w Polsce
Outlety i parki handlowe w planach
Projekt zmian w funduszach jednak z limitem
Przed nami wzmożona fala przejęć
Rada nadzorcza ma dziś odwołać szefa PKP Cargo
Trwa urodzaj na telewizje informacyjne
Ulica Floriańska goni Nowy Świat
W skrócie
Więcej aut wyjedzie z europejskich fabryk
Zielone światło z Ameryki
Zmienia się świat i Bank Światowy

Okładka o Papieżu

Zamów abonament