Ujęcie w księgach zależy od momentu zgłoszenia
Jeżeli kontrahent zgłasza uwagi co do jakości dostarczonych produktów przed uregulowaniem zobowiązania, to księguje je tylko w części, do której nie ma zastrzeżeń. Resztę pozostawia do dyspozycji dostawcy i uwzględnia na kontach pozabilansowych.
Sposób ujęcia reklamacji w księgach rachunkowych będzie uzależniony od jej rodzaju oraz momentu zgłoszenia. Ważne jest również to, czy jednostka, do której reklamacja została zgłoszona, uzna ją za uzasadnioną czy też odmówi uznania reklamacji. W przypadku skierowania sporu na drogę sądową w związku ze zgłoszeniem reklamacji, także należy dokonać odpowiednich zapisów w księgach, w zależności od wyników rozstrzygnięcia sprawy.
U nabywcy...
Przykład
Po uiszczeniu ceny
Ujęcie w ewidencji księgowej nabywcy uznanej reklamacji rzeczowej, gdy zgłoszenie reklamacji nastąpiło po zapłacie zobowiązania za towary, prezentuje się następująco:
1) Faktura VAT zakupu towarów
1a) wartość netto
Wn „Rozliczenie zakupu"
1b) VAT naliczony podlegający odliczeniu
Wn „Rozrachunki z tytułu VAT"
1c) wartość faktury brutto
Ma „Rozrachunki z dostawcami"
2) Przyjęcie towaru do ewidencji
Wn „Towary"
Ma „Rozliczenie zakupu"
3) Spłata zobowiązania wobec dostawcy
Wn „Rozrachunki z dostawcami"
Ma „Rachunek bieżący"
4) Zgłoszenie i akceptacja reklamacji, wyksięgowanie reklamowanych towarów
Ma „Towary"
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta