Więcej aut wyjedzie z europejskich fabryk
Motoryzacja | Produkcja samochodów w Europie będzie w 2014 roku o 600 tys. większa od tegorocznej. Połowa wzrostu ma być zasługą zakładów w Hiszpanii.
Danuta Walewska, Adam Woźniak
Tak optymistyczne prognozy przedstawiła firma analityczna IHS Automotive. Już w czwartym kwartale wzrósł popyt na rynkach europejskich. W Niemczech sprzedano o 2 proc. aut więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem, we Francji o 3 proc., a w Hiszpanii aż o 34 proc. Dodatkowo produkcję europejskich koncernów zasysają szybko rosnące zamówienia z obu Ameryk i Dalekiego Wschodu.
Po pierwsze, niższe koszty
Aż połowa przyszłorocznego wzrostu produkcji ma być zasługą Hiszpanii. Ten kraj jako pierwszy całkowicie zmienił swój przemysł motoryzacyjny. – W 2009 roku nasza fabryka pod Barceloną była o krok od zamknięcia – mówi prezes Nissan Espana Frank Torres. Spotkał się wtedy z pracownikami i związkowcami, zastanawiając się, co można zrobić, żeby ten wyrok powstrzymać. Szef Nissana Carlos Ghosn wydawał się nieubłagany.
– Ale...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta