Jak ustalić optymalną siatkę płac w przewozach towarowych
TRANSPORT | Kierowcy muszą zarabiać przynajmniej ustawowe minimum. Niekoniecznie jednak ma to być wynagrodzenie zasadnicze. Można w tym uwzględnić ryczałt za pracę w nocy i zaliczki na poczet dyżurów.
Łukasz Prasołek
Firmy transportowe ustalają często wynagrodzenia w wysokości minimalnej pensji, gdyż większość dochodu kierowcy stanowią wpływy związane z podróżami służbowymi. A takie wyjazdy to chleb powszedni dla tego zawodu. Elementem płac są też ryczałty za nadgodziny i pracę w nocy.
W stawce miesięcznej
W transporcie towarowym optymalnym rozwiązaniem organizacji czasu pracy dla kierowców jest system równoważny z trzymiesięcznym okresem rozliczeniowym. Od kilku lat wypiera on stosowany wcześniej powszechnie system zadaniowy. O tyle jest to dobre rozwiązanie, że umożliwia ustalenie zarówno różnej długości dniówki roboczej, jak i nierównomiernego rozkładu czasu pracy w okresie rozliczeniowym. Jednoznacznie przemawia to za stawką miesięczną, która będzie określona w stałej wysokości. Przy niej wahania godzinowe nie będą wpływały na kwotę wynagrodzenia w miesiącu.
Taki system płac będzie ponadto prosty w obsłudze. To ważny argument dla przewoźników, a w Polsce są to często małe firmy. Ubywa im także kłopot z godzinowymi rozliczeniami co miesiąc. Ta ostatnia trudność wynika z tego, że szofer musi mieć ze sobą kartę kierowcy i wykresówki dokumentujące jego czas pracy za 28 dni wstecz. Oznacza to, że najczęściej w firmie nie ma odpowiednich danych i dokumentów przy zamykaniu listy płac i rozliczaniu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta