Na drodze do dobrej współpracy
Debata | Przedsiębiorcy i naukowcy muszą się lepiej komunikować i współpracować przy powstawaniu innowacji.
Artur osiecki
Nad tym, jakie są dotychczasowe doświadczenia w relacjach naukowców i przedsiębiorców oraz co zrobić, aby były one coraz lepsze, zastanawiali się uczestnicy poznańskiego śniadania z „Rzeczpospolitą" pt. „Nauka a biznes".
Nie najlepsze doświadczenia
Jak przyznał Adam Góral, prezes Asseco Poland, relacje przedsiębiorców i naukowców pozostawiają sporo do życzenia, choć od niedawna zmierzają we właściwym kierunku. – Po rozpoczęciu transformacji gospodarczej uczelnie zajęły się sobą, a my, przedsiębiorcy, sobą. Stworzyliśmy odrębne silosy gospodarki i nie potrafimy się dobrze komunikować, ale widać już oznaki zmiany podejścia z obu stron – mówił szef największej firmy IT w Polsce.
Zdaniem prof. Tomasza Łodygowskiego, rektora Politechniki Poznańskiej, ocena współpracy nauki i biznesu na pewno nie powinna być skrajna. – Obie strony są odpowiedzialne za edukację i błędem jest jedynie wytykanie drugiej stronie, że coś robi źle – tłumaczył Łodygowski. Podał też dwa przykłady udanej współpracy swej uczelni z firmami Volkswagen Poznań i Phoenix Contact, które potrzebując specjalistów od automatyki i robotyki, ale też chcąc skrócić okres ich adaptacji do realiów przemysłowych, oferują studentom trzymiesięczne płatne praktyki. – Dziś musimy kształcić tak, aby dać absolwentom szanse na rynku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta