Zachęta dla konsumentów, ale wątpliwości dla firm
Nagrody z tytułu sprzedaży premiowej podlegają szczególnym zasadom opodatkowania. Problem polega na tym, że przepisy nie precyzują, w jaki sposób rozpoznawać ten rodzaj działań.
Nagrody wydawane w związku ze sprzedażą premiową oraz wygrane w konkursach są jedną z form uatrakcyjnienia oferty handlowej. Zachęta dla konsumentów do nabywania oferowanych dóbr (sprzedaż premiowa) oraz zorganizowanie konkursu promującego organizatora i budującego więź z klientami są powszechnymi środkami polityki marketingowej przedsiębiorców. Chociaż wieloletnia praktyka podatkowa pozwoliła na wypracowanie podstawowych zasad opodatkowania przychodów z tych tytułów, liczne zagadnienia nadal budzą spory i wątpliwości.
Spór o definicję
Przepisy ustawy o PIT określają szczególne zasady opodatkowania dochodów z tytułu sprzedaży premiowej. Nie definiują jednak tego pojęcia. Z praktyki skarbowej wynika, że sprzedażą premiową jest zobowiązanie się sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia na rzecz klienta w przypadku zawarcia określonego rodzaju umów (zakup wskazanego towaru, zakupy za ustaloną kwotę itp.). Nagroda z tytułu sprzedaży premiowej może mieć różną postać (rzecz, prawo majątkowe, usługa). Rodzaj przysporzenia nie wpływa na poniżej opisane zasady opodatkowania.
Warunkiem sprzedaży premiowej jest automatyczne działanie stron transakcji. Określone zachowanie konsumenta powoduje z mocy prawa uprawnienie do uzyskania nagrody. Wprowadzenie do regulaminu zasad losowości, uznaniowości (decyzja sprzedawcy o wydaniu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta