Niewłaściwa inwentaryzacja zwolni z odpowiedzialności
Dzięki odpowiedzialności pracowników za powierzone mienie firmie łatwiej uzyskać od nich odszkodowanie za ewentualny niedobór.
Kodeks pracy przewiduje dwa reżimy odpowiedzialności materialnej pracowników:
- ogólny, zawierający znaczne ograniczenia odpowiedzialności pracowników, uregulowany w art. 114–122 k.p.,
- szczególny, surowszy, dotyczący obciążenia za mienie powierzone, unormowany w art. 124–127 k.p.
Dobra powierzone
Aby skutecznie objąć pracowników odpowiedzialnością za powierzone mienie, trzeba zachować warunki wynikające z kodeksu pracy oraz rozporządzeń Rady Ministrów:
- z 4 października 1974 r. (DzU z 1996 r. nr 144, poz. 633) w sprawie wspólnej odpowiedzialności za powierzone mienie oraz
- z 10 października 1975 r. (DzU z 1996 r. nr 143, poz. 662) w sprawie warunków odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie.
Chodzi tu przede wszystkim o zawarcie umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej (gdy jest kilku pracowników) lub zawiadomienie pracownika na piśmie o objęciu go taką odpowiedzialnością oraz o prawidłowe powierzenie mienia.
Pracownicy muszą mieć bowiem świadomość, za jakie mienie i jakiej wartości będą odpowiadać. Powierzenie powinno następować na podstawie przeprowadzonego spisu z natury...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta