Trudno zarządzać ludźmi zza biurka
Coraz więcej firm przekonuje średnią i wyższą kadrę kierowniczą, by więcej czasu spędzała wśród pracowników.
Anita Błaszczak
Kierownicy w centrach logistycznych Amazona nie mają gabinetów ani nawet własnych biurek. – Zakładamy, że stale są na hali, ze swoimi ludźmi – wyjaśnia Kerry Person, dyrektor operacyjny Amazon w Polsce, który też zresztą nie ma swojego biura. Tym bardziej, że kierując także inwestycjami firmy w Europie, często jest w podróży.
Ten nacisk na regularną obecność menedżerów w „sercu firmy" określanym po japońsku Gemba, gdzie tworzy się wartość dla klienta (w przypadku Amazona w hali, gdzie są kompletowane zamówienia klientów) – to podstawa wypracowanej w Japonii kultury zarządzania Kaizen i Lean, którą z powodzeniem wdrażają firmy na całym świecie. W Polsce robią to przede wszystkim spółki międzynarodowych korporacji, choć coraz częściej po japońskie systemy sięgają także rodzime firmy. Coraz więcej z nich docenia atuty kultury organizacyjnej, która polega na ciągłym doskonaleniu, ulepszaniu jakości produktów i usług, w co angażują się wszyscy – od zarządu do szeregowych pracowników.
Gemba walk
– W procesie wdrażania metod ciągłego doskonalenia najważniejsze jest zaangażowanie kadry kierowniczej, poczynając od samej góry. Powinna ona jak najczęściej wychodzić...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta