Nowy program budowy dróg
Do 2025 roku powstanie 3900 km autostrad i dróg ekspresowych. Drogowcy się boją, że plan jest zbyt ambitny.
Adam Woźniak
Ruszyły inwestycje realizowane w ramach przyjętego przez rząd dwa tygodnie temu nowego Programu Budowy Dróg Krajowych (BPDK). We wtorek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała z Budimeksem umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S17 pomiędzy obwodnicą Garwolina a granicą województw mazowieckiego i lubelskiego. Będą gotowe w połowie 2019 roku. Natomiast w ubiegłym tygodniu GDDKiA rozpisała przetargi na ok. 180 km ekspresówek, obejmujące trasy S6, S 7, S 17 oraz S19.
Cały program, założony na lata 2014–2023 z perspektywą do roku 2025, wart jest 107 mld zł. Zakłada powstanie imponującej jak na polskie warunki liczby 3900 km nowych dróg oraz 57 obwodnic. Ale drogowcy obawiają się problemów. – Program jest zbyt ambitny, a liczba zadań budzi obawę. W odczuciu branży jest ich zbyt dużo – mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD).
Problemów jest zresztą więcej. Jednym z nich ma być duża liczba dróg (ok. 800 km), gdzie ma być zastosowana nawierzchnia betonowa. Wykonawcy – zdaniem OIGD – nie są do tego dostatecznie przygotowani. – Nawierzchnie bitumiczne są równie trwałe jak betonowe – twierdzi Andrzej Wyszyński, prezes Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta