Mało znani „ukryci czempioni” rozpędzają polski eksport
Średniej wielkości firmy, często rodzinne, zdobywają zagraniczne rynki niszową specjalizacją, konkurując innowacjami i wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Adam woźniak
W rozwijaniu polskiego eksportu coraz większą rolę odgrywają firmy średniej wielkości. I choć z działalności międzynarodowej znane są głównie duże przedsiębiorstwa, a większość funduszy wspierających rozwój skierowana jest do firm mikro i małych, to właśnie „średniacy" coraz mocniej nakręcają polską gospodarkę i zwiększają dywersyfikację wymiany handlowej.
Internacjonalizację widać zwłaszcza w grupie firm, które mają wąską specjalizację i wykorzystują innowacje do zwiększania atrakcyjności oferty i przewagi nad konkurentami. Mała chłonność krajowego rynku na ich niszowe produkty sprawia, że bardzo dynamicznie rozwijają się za granicą. Choć odnoszą tam sukcesy, mogą być nieznane przeciętnemu Polakowi. Tego typu przedsiębiorstwa określane są mianem „ukrytych czempionów".
Tego pojęcia pierwszy użył niemiecki wykładowca i konsultant biznesowy Hermann...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta