Motoryzacja: napęd dla gospodarki
Budowa fabryk aut i komponentów samochodowych przyniosła nam wzrost eksportu, nowe innowacyjne technologie i nowoczesne systemy zarządzania Adam Woźniak
Ostatni kwartał 2016 r. sypnął potężnymi inwestycjami w polskiej motoryzacji. W ub. tygodniu włoski koncern Brembo zapowiedział wartą 100 mln euro rozbudowę fabryki tarcz hamulcowych w Dąbrowie Górniczej. W drugiej połowie października „Rzeczpospolita" poinformowała o planowanej przez FCA rozbudowie zakładów Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej wartej ponad 1 mld zł, a tydzień wcześniej Daimler oficjalnie potwierdził zamiar budowy fabryki silników w Jaworze, na którą przeznaczy 500 mln euro. Ruszyły także nowe, już wybudowane fabryki: we Wrześni zaczęła się produkcja dostawczego Volkswagena Craftera, a w Koluszkach norweski Kongsberg Automotive zaczął produkować podzespoły do ciężarówek.
Udane były także wcześniejsze miesiące: we wrześniu amerykański Henniges Automotive uruchomił w Prudniku produkcję komponentów do amortyzacji, w lipcu w Opolu fabrykę elementów układu kierowniczego otwarło Global Steering Systems, a miesiąc wcześniej w Stalowej Woli ruszyła trzecia w Polsce fabryka niemieckiego Uniwheels produkującego felgi. Kilka innych dużych zakładów, jak Borgers AG, wytwórcy elementów siedzeń, jest w budowie.
Rekordowy eksport
Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl w 2016 r. eksport polskiej motoryzacji po...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta