Agencja marketingowa nie przejmie funkcji płatnika PIT
ZASADY | Inicjatorem akcji promocyjnej jest podmiot zlecający przeprowadzenie konkursu. Poprzez zawarcie umowy firma marketingowa albo partner handlowy nie wchodzi w jego prawa i obowiązki związane z rozliczeniem podatku od nagród.
Spora część działań marketingowych kierowanych do konsumentów wiąże się z powstaniem po ich stronie przychodu w PIT. Konsumenci (osoby fizyczne) nie rozliczają samodzielnie podatku – czynią to za nich płatnicy. Pobranie podatku to nie jedyny obowiązek płatnika. Najczęściej musi on poinformować o tym urząd skarbowy.
Przykład
ALFA jest dystrybutorem sprzętu AGD. Zorganizowała konkurs dla konsumentów, w którym nagrodą były zagraniczne wakacje. Otrzymanie nagrody nie podlegało pod zwolnienie z PIT. Z tytułu wydania nagrody ALFA, jako płatnik, musi pobrać podatek (10 proc.) i wpłacić go do 20. dnia kolejnego miesiąca na rachunek urzędu skarbowego. Poza tym ALFA musi sporządzić informację (PIT-8AR) i przesłać ją do końca stycznia kolejnego roku do urzędu skarbowego.
Pozornie ustalenie kto jest płatnikiem wydaje się być sprawą prostą. Podmiot, który organizuje akcję marketingową, jest płatnikiem PIT. Sprawa komplikuje się gdy działania marketingowe zlecane są agencjom marketingowym. Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze dlatego, że niektóre agencje wydają nagrody,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta