Skutki naruszenia zasad techniki prawodawczej
Rady gmin, powiatów i sejmiki wojewódzkie stanowiąc prawo miejscowe powinny brać pod uwagę zasady techniki prawodawczej. Naruszenie tych reguł może skutkować uchyleniem uchwały przez organ nadzoru, niezależnie od merytorycznej poprawności przepisów. Jakub Dorosz-Kruczyński
W praktyce zdarza się, że organy nadzoru uchylają akty prawa miejscowego z uwagi na istotne naruszenia zasad techniki prawodawczej (dalej z.t.p.). W takich orzeczeniach administracji mowa jest wówczas o naruszeniu z.t.p., które w konsekwencji godzi w konstytucyjną zasadę przyzwoitej legislacji i tym samym ma charakter istotnego naruszenia prawa (zob. rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego z 18 kwietnia 2019, PN-II.4131.219.2019).
Rozbieżne orzeczenia sądów
Tymczasem sprawa nie jest oczywista na gruncie orzecznictwa sądów administracyjnych. Z jednej strony można wskazać na wyroki w których sądy przychylają się do tezy organów nadzoru o naruszaniu zasady przyzwoitej legislacji (zob. np. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 marca 2011, sygn. IV SA/Po 85/11). Jednakże istnieje cała linia orzecznicza sądów administracyjnych, w których kwestionowana jest możliwość dokonywania oceny ważności przepisów prawa miejscowego przez pryzmat z.t.p.
W jednym z orzeczeń tak problem ten został skwitowany przez Naczelny Sąd Administracyjny: „Zasady Techniki Prawodawczej są zbiorem dyrektyw skierowanych do prawodawcy (a właściwie do legislatorów) wskazujących, jak poprawnie wyrażać normy prawne w przepisach prawnych i jak je grupować w aktach normatywnych. Natomiast nie służą one ocenie ważności obowiązującego prawa"...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta