Zwolnienie w podatku leśnym niedopuszczalne dla konkretnego podmiotu
Przedmiot opodatkowania winien być tak określony, żeby nie była możliwa identyfikacja konkretnego podatnika, a więc cechy przedmiotu, muszą zostać tak w przepisie określone, żeby dotyczyły potencjalnie/hipotetycznie nieoznaczonego indywidualnie podatnika. Marcin Nagórek
- Radni naszej gminy planują wprowadzić zwolnienie w podatku leśnym, chodzi o las wykorzystywany na potrzeby fundacji/stowarzyszenia realizujących zadania gminy (dotyczące turystyki). Czy będzie to dobre rozwiązanie?
Nie.
Analiza pytania wymaga odniesienia się do regulacji ustawy z 30 października 2002 r. o podatku leśnym. Ale wcześniej należy odnieść się do kwestii dotyczącej możliwości i granic działalności legislacyjnej organu stanowiącego gminy, w tym przypadku rady gminy. Generalnie umocowania rady gminy do stanowienia aktów prawa miejscowego wynika z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a dokładniej z art. 40 ust. 1. Postanowiono tam, że na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Zakres możliwych działań gminy trafnie zaprezentowano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 28 sierpnia 2018 r. (sygn. akt II SA/Ol 472/18). W uzasadnieniu tego orzeczenia zaakcentowano m.in.: „Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2018 r. poz. 994), na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Przepis ten upoważnia radę gminy do wydawania aktów prawa miejscowego o charakterze wykonawczym,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta