Tymczasowość taryf na zbiorową dostawę wody
W wielu przypadkach działanie dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie pozbawione było podstaw prawnych i narażało przedsiębiorstwa na zaniżone, w stosunku do realnych kosztów i należnej marży zysku, ceny i stawki opłat.
Proces zatwierdzania taryfy za zbiorowe dostarczanie wody i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla wielu przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych zakończył się wydaniem przez organ regulacyjny – dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie decyzji odmownej, a w konsekwencji – dla niektórych określeniem przez organ taryfy tymczasowej. W wielu przypadkach takie działanie organu pozbawione było podstaw prawnych i narażało przedsiębiorstwa na zaniżone, w stosunku do realnych kosztów i należnej marży zysku, ceny i stawki opłat.
Zasady zatwierdzania
Jak wynika z art. 24b ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej: „ustawa"), taryfa podlega zatwierdzeniu przez organ regulacyjny, z wyłączeniem taryfy zmienionej w związku ze zmianą stawki podatku od towarów i usług. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przekazuje organowi regulacyjnemu wniosek o zatwierdzenie taryfy w terminie 120 dni przed dniem upływu okresu obowiązywania dotychczasowej taryfy.
Po otrzymaniu wniosku taryfowego organ regulacyjny, w terminie 45 dni od dnia otrzymania tego wniosku, ocenia projekt taryfy oraz uzasadnienie pod względem zgodności z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a także analizuje zmiany warunków ekonomicznych wykonywania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta