Przedsiębiorcy jeszcze poczekają na e-doręczenia
Ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, wprowadzająca usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej miała wejść w życie 1 lipca 2021 r. Jednak „w ostatniej chwili" sejm uchwalił ustawę nowelizującą, która przesunęła ten termin na 5 października 2021 r.
Autorzy noweli uzasadniają przesunięcie terminów długotrwałą pandemią Covid-19, która – jak wskazują – utrudniła przeprowadzenie szerokich testów przed udostępnieniem usług, jak również przeszkolenie użytkowników.
Celem przywołanej ustawy jest zapewnienie głównego udziału elektronicznego obiegu dokumentów w działalności administracji i obrocie gospodarczym. Usługi publiczne w formie cyfrowej mają stanowić domyślną formę komunikacji obywateli i przedsiębiorców z administracją, będąc alternatywą dla tradycyjnej formy papierowej. Takie rozwiązanie powinno przyczynić się do skrócenia czasu na załatwianie spraw urzędowych, a także pozwoli ograniczyć do minimum konieczność wizyt osobistych w urzędach, co w dobie panującej obecnie pandemii Covid-19 wydaje się istotne.
Pomimo że pozostało jeszcze trochę czasu do wejścia w życie nowych regulacji, już teraz warto się z nimi zapoznać i być przygotowanym na zmiany.
Zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych przedsiębiorcy będą obligatoryjnie korzystać z aplikacji e-doręczenia, pozwalającej na wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznej, będącej odpowiednikiem rejestrowanej przesyłki pocztowej (poleconej lub za zwrotnym potwierdzeniem odbioru).
Do skorzystania z tej aplikacji niezbędne będzie posiadanie adresu do doręczeń elektronicznych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 omawianej ustawy jest to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta