Jak powinien wyglądać dostęp radnych do informacji publicznej
Istniejące w Polsce regulacje prawne dają przedstawicielom organu stanowiącego i kontrolnego gminy jasno opisane prawo do dostępu do wiedzy m.in. o funkcjonowaniu organów władz lokalnych w zakresie pełnionego przez nich mandatu.
Dostęp do informacji publicznej jest jednym z fundamentów ustroju demokratycznego państwa.
Zgodnie z art. 61 Konstytucji RP każdy obywatel ma prawo do uzyskania informacji o działalności władzy publicznej. Prawo to obejmuje również dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Ograniczenie powyższego prawa może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa.
Przepisy ustawowe
Unormowania konstytucyjne znajdują rozwinięcie w ustawie z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
W myśl art. 3 przywołanej ustawy prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do:
- uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego,
- wglądu do dokumentów urzędowych,
- dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do niezwłocznego uzyskania informacji publicznej zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych.
Dla radnego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta