Kryzys mówi liderom „sprawdzam”
Ostatnie lata zostały naznaczone szczególnymi wyzwaniami dla społeczeństwa, różnych instytucji, ale też biznesu. Jak więc dziś powinny się zachowywać firmy?
Najpierw była pandemia ze wszystkimi swoimi konsekwencjami dla naszego codziennego życia prywatnego i zawodowego. To m.in. zmiana modelu pracy na zdalny lub hybrydowy. Po pandemii gwałtownie wzrosła inflacja, napędzana dodatkowo turbulencjami na rynkach surowców energetycznych, które są efektem napaści Rosji na Ukrainę. W dzisiejsze sytuacji powraca więc pytanie, jak ma na nią reagować biznes, a zwłaszcza jego liderzy.
Poważna próba
– Kryzys to dla menedżerów zawsze poważna próba. Od nich zależy, jak „zarządzą” niepokojem swoich pracowników, czy mimo trudności będą w stanie efektywnie się z nimi komunikować, motywować, a przy tym – obejmować ich lęki, niepokoje i rozumieć ich potrzeby – mówi Anna Radzikowska, executive coach i wykładowczyni w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. – Zarządzanie w dobie kryzysu wymaga dużych pokładów inteligencji emocjonalnej, ale i odwagi, autentyczności, empatii oraz pokory. Lider powinien przy tym zachowywać uważne, analityczne podejście, brać pod uwagę nieprzewidywalność realiów i być otwartym na mierzenie się z trudnościami w różnych scenariuszach – uważa.
– Trudne czas były, są i będą. Zawsze żyjemy w trudnych czasach, bo to, co nieznane – nasza przyszłość – często wprawia nas w zakłopotanie, wytrącając z błogiego poczucia kontroli i komfortu – zauważa Angelika Cieśla, project manager w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta