Promocje są najważniejsze
Sieci sklepów czują rosnącą presję ze strony klientów na obniżki cen. Mimo to wiele firm handlowych właśnie teraz planuje ekspansję.
Aż 68 proc. sklepów ocenia, że oczekiwania klientów w kwestii obniżania cen są coraz wyższe z powodu rosnących kosztów życia – wynika z dorocznego Adyen Retail Report 2023, który ukaże się w maju. Dane na podstawie ankiety wśród 500 menedżerów firm handlowych w Polsce „Rzeczpospolita” publikuje pierwsza.
– Promocje bezsprzecznie są najważniejszym motywem zakupowym dla Polaków, szczególnie w dzisiejszych czasach – mówi Krzysztof Łuczak, ekonomista Grupy Blix.
Firmy handlowe boją się też spadku siły nabywczej oraz pojawienia się nowych graczy. Przybywa bowiem dyskontów zarówno spożywczych, jak i przemysłowych.
Co czwarta firma handlowa widzi jednak szanse na ekspansję. – Każdego roku planujemy pozyskanie lub otwarcie około 500 nowych sklepów franczyzowych – mówi Jan Domański, rzecznik Grupy Eurocash, operatora takich sieci handlowych, jak m.in. ABC, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan.