Prawa do ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych
To, że ustawa ogranicza pewne dochody jednostek samorządu terytorialnego, nie może stanowić podstawy do stwierdzenia niekonstytucyjności danej regulacji, jeśli dochody z innych źródeł umożliwiają realizację efektywną poszczególnych zadań publicznych.
Trybunał Konstytucyjny, powołując się na dotychczasowe orzecznictwo, dostrzegł, że zasada ustanawiania podatków wyłącznie w drodze ustawowej przez reprezentację narodu jest zarazem podstawową zasadą państwa demokratycznego; została ugruntowana w efekcie długotrwałej walki politycznej, w wyniku której już w XIX wieku niektóre państwa przyjęły ustrój demokratyczno-liberalny.
Wskazał też, że ustalając wykładnię art. 217 Konstytucji RP, Trybunał Konstytucyjny wielokrotnie przypominał, iż zgodnie z tym przepisem wszystkie istotne elementy stosunku daninowego powinny zostać uregulowane bezpośrednio w ustawie; do spraw zastrzeżonych dla ustawy należy w szczególności określenie podmiotów oraz przedmiotu danin publicznych. W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego podkreślano również, że w praktyce nie jest możliwe regulowanie w ustawach podatkowych wszystkich zagadnień prawa podatkowego, co powoduje konieczność korzystania z upoważnień ustawowych w zakresie niewyłączonym przez art. 217 Konstytucji RP.
Uprawnienia samorządu terytorialnego
Ustalając zasady rozdziału materii prawodawczych między ustawę a akty normatywne samorządu terytorialnego, należy wziąć pod uwagę treść art. 168 Konstytucji RP, zgodnie z którym jednostki samorządu terytorialnego mają prawo ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych w zakresie określonym w ustawie....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta