Pracodawca nie może zrezygnować z kontynuowania PPK
Nowo utworzony podmiot, który przyjmuje pierwsze osoby zatrudnione, nie może uruchomić PPE zamiast PPK. Jeżeli przejmie podmiot prowadzący PPE, będzie prowadzić oba te programy.
W art. 133 ust. 1 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (PPK) przyjęto, że pracodawcy objęci tą ustawą w terminach wskazanych w przepisach przejściowych mogli podjąć decyzję o niewdrożeniu PPK, jeżeli prowadzili pracowniczy program emerytalny (PPE) spełniający wymagania określone w tym przepisie. Przykładowo, pracodawca, który – według stanu na 31 grudnia 2018 r. – zatrudniał co najmniej 250 osób zatrudnionych, został objęty przepisami ustawy o PPK od 1 lipca 2019 r. Mógł jednak podjąć decyzję o niestosowaniu ustawy o PPK, jeżeli 1 lipca 2019 r. prowadził PPE, w którym uczestniczyło co najmniej 25 proc. osób zatrudnionych, oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5 proc. wynagrodzenia. Uprawnienie do niewdrożenia PPK z uwagi na prowadzenie PPE nie jest bezterminowe. Traci się je m.in. w przypadku likwidacji PPE.
Z tego uprawnienia nie może skorzystać nowy podmiot zatrudniający, uruchamiający PPK już po okresie przejściowym. Podmiot, który najpierw wdrożył PPK, a następnie PPE, może skorzystać z uprawnienia do niefinansowania wpłat do PPK za osoby, które przystąpiły do PPE, jeśli spełnia wymagania określone w art. 13 ust. 2 ustawy o PPK. Poniżej odpowiadamy na pytania pracodawców...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta