Sztuczna inteligencja ma pomagać w promowaniu Polski za granicą
Badania pokazują, że wizerunek Polski w oczach zagranicznych inwestorów uległ w ostatnich latach pogorszeniu. Będziemy starali się ten stan zmienić – zapowiada Andrzej Dycha, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Nowi ministrowie i szefowie rządowych instytucji po objęciu stanowisk zgodnie stwierdzali, że zastali w nich bagno. A co pan zastał w PAIH?
Nowy zarząd został powołany ponad cztery tygodnie temu. Przyglądamy się, jak agencja działa, jak realizowane są jej zadania. Ten pierwszy ogląd wskazuje na duże nieprawidłowości w jej funkcjonowaniu w ostatnich latach. Obecnie realizowane są wewnętrzne audyty, m.in. dotyczące spraw wizowych. Nowe kierownictwo PAIH zwróciło się także do NIK o przeprowadzenie doraźnej kontroli dotyczącej właśnie programu Poland Business Harbour, a także wydatkowania pieniędzy na promocje.
Czy PAIH była zaangażowana w aferę wizową?
Przyglądamy się pracom sejmowej komisji śledczej, na bieżąco przekazujemy służbom dokumenty, o które proszą. Agencja w przeszłości była włączona w proces przyznawania wiz, choć sama ich nie wydawała. MSZ już zawiesiło ten program. Jednocześnie widzimy potrzebę przyciągania do Polski specjalistów, których potrzebuje polska gospodarka. Powinno to być jednak robione zgodnie z prawem, w sposób przejrzysty i lepiej przemyślany. Do tej pory było inaczej.
Wizy to jedna z nieprawidłowości, a inne?
Prowadzimy związane z nimi kontrole i na tym etapie nie chcę jeszcze mówić o szczegółach. Na pewno jednak, w odpowiednim czasie, przedstawimy opinii publicznej ich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta