Co może gmina, a co może wójt? Ochrona dóbr osobistych w samorządzie
Do naruszenia dobrego imienia jednostki samorządu terytorialnego może dojść wskutek działań podejmowanych w odniesieniu do organów gminy oraz zatrudnionych przez nią pracowników, a nawet jednostek organizacyjnych i pomocniczych. Jakie działania podjąć, by chronić dobre imię samorządu?
Zarówno dla jednostek samorządu terytorialnego jak też osób piastujących funkcje ich organów, dobre imię, określane również mianem renomy, pozostaje wartością najdonioślejszą z perspektywy ich prawidłowego funkcjonowania oraz utrzymania zaufania społeczności lokalnej. Jakkolwiek wątpliwości nie ulega obecnie, że zarówno gmina jak też powiat oraz województwo mają dobra osobiste, tak wciąż wiele wątpliwości praktycznych rodzi zapewnienie im należytej, najpełniejszej i najskuteczniejszej ochrony prawnej.
1. Czym są dobra osobiste?
W największym uproszczeniu, dobra osobiste to uznane przez prawo wartości o charakterze niemajątkowym, niematerialnym i niezbywalnym ściśle związane z podmiotem, któremu przysługują. Art. 23 Kodeksu cywilnego („k.c.”) w ramach otwartego katalogu dóbr osobistych osób fizycznych wymienia zdrowie, wolność oraz wizerunek. Praktyka orzecznicza uzupełniła powyższe m.in. o prawo do prywatności czy też prawo do grobu.
Dobra osobiste funkcjonują najpełniej w odniesieniu do osób fizycznych. Zależność ta skłoniła ustawodawcę do przyjęcia brzmienia art. 43 k.c., zgodnie z którym przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych. Z czym się to wiąże? W szczególności z nieco inną definicją dóbr osobistych osób prawnych, węższym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta