Linia lotnicza odpowiada za „wystawienie” pasażera
Na przewoźniku ciążą określone obowiązki, gdy lot zostaje odwołany lub opóźniony albo odmawia on przyjęcia osoby na pokład. Wielu pasażerów nie domaga się jednak swoich praw, ponieważ ich nie zna.
Trwają letnie wakacje, na które część z nas uda się samolotem. Zwiększone natężenie ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej może spowodować wiele nieprzewidzianych sytuacji, takich jak opóźnienie, odmowa wpuszczenia na pokład samolotu lub odwołanie lotu. Pasażerowie często nie zdają sobie sprawy, że w przypadku zaistnienia takich zdarzeń mogą – po spełnieniu pewnych warunków – domagać się od linii lotniczej dostarczenia posiłku lub noclegu, a nawet zapłaty odszkodowania. Trzeba mieć również świadomość, że linie lotnicze stosują różne metody, aby uniknąć wypłaty należnego świadczenia. W związku z tym warto zapoznać się z podstawowymi prawami pasażerów linii lotniczych.
Prawa pasażerów linii lotniczych zostały szczegółowo uregulowane w rozporządzeniu nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. W akcie tym ustanowiono wspólne dla państw członkowskich Unii Europejskiej zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia ich na pokład wbrew ich woli, jak również odwołania lub opóźnienia lotu.
Zakres uprawnień
Pasażerowie linii lotniczych są uprawnieni do skorzystania z katalogu praw zawartych w powołanym rozporządzeniu, jeżeli odlatują z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Powyższy akt ma zastosowanie również do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta