Wójt nie przyjmie dotacji pod dyktando rady gminy
Rada gminy nie może skutecznie upoważnić wójta do przyjęcia w imieniu gminy dotacji z KPO i zawarcia umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, by zdobyć środki na remont szkoły. Wójt taką decyzję podejmuje samodzielnie.
Gminy uzyskują środki zewnętrzne na finansowanie różnych zadań, w tym na modernizację budynków użyteczności publicznej. Organy gminy muszą jednak przestrzegać swojej właściwości rzeczowej. Rada gminy nie ma kompetencji do upoważnienia wójta do przyjęcia dotacji ze środków Krajowego Planu Odbudowy i zawarcia przez wójta umowy o dofinansowanie zadania.
Każda jednostka samorządu terytorialnego posiada odrębne organy – wykonawczy i stanowiący. W przypadku gmin wyznacznikiem w tym zakresie są przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. DzU z 2024 r., poz. 1465 ze zm.). W art. 11a tej ustawy postanowiono, że organami gminy są: rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta). W praktyce niejednokrotnie pojawiają się problemy z identyfikacją zakresu przedmiotowego kompetencji przysługujących tym organom. Ma to miejsce w szczególności w kontekście gospodarki finansowej samorządu, także przy wyrażaniu woli przyjęcia dotacji i zawierania umów w tym zakresie. Wątpliwości potęguje fakt, że w przepisach powszechnie obowiązujących nie wypracowano żadnych jednoznacznych reguł wyznaczających podział kompetencji pomiędzy organami gminy, także z perspektywy środków z KPO.
Problematyczny podział kompetencji
Odnosząc się do istoty podziału kompetencji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta