Okrucieństwo i wrażliwość
Mężczyzna okaleczony przez Państwo Islamskie w Mosulu jest bohaterem „The Seer”, najnowszej premiery Milo Raua na Wiener Festwochen.
W rzymskim Circus Maximus mordujący się gladiatorzy, poprzedzający śmierć przeciwników metodycznym odcinaniem im kończyn ciała byli atrakcją igrzysk dla ludu spragnionego krwi, wina i chleba.
Minęło 2 tysiące lat, a ludzkość niewiele się zmieniła. Udowadnia to najnowszy spektakl Milo Raua, światowej sławy szwajcarskiego reżysera, obecnie dyrektora Wiener Festwochen, jednego z najważniejszych europejskich festiwali. Pokazuje to na przykładzie Państwa Islamskiego i szariatu, ale padają w „The Seer” również nazwy Ukrainy, Gazy. Wielu części współczesnego świata, gdzie toczą się wojny taka jak ich pramatka, ta o Troję, najstarsza opisana w historii – tyle tylko, że w dzisiejszej skali i formie.
Milo Rau w Wiedniu
Starożytny klucz jest niezwykle ważny w twórczości Raua – ten na wskroś nowoczesny reżyser, używający do pokazywania świata narzędzi dokumentalisty, reportera, fotografa wojennego – zgodnie z dawnymi kanonami humanistycznymi uczył się greki i zna dorobek greckich filozofów i tragediopisarzy w oryginale.
Nic dziwnego, że przebywając w wielu miejscach konfliktów na świecie – w Ameryce Łacińskiej i na Bliskim Wschodzie – przykładał do nich miarę antycznej tragedii, pisząc i reżyserując „Antygonę w Amazonii”, „Oresteję w Mosulu” czy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta