orzecznictwo
Zjawisko nielegalnej nadrezerwacji (overbooking) (1)
W literaturze wskazuje się, że wprawdzie overbooking nie ma definicji legalnej, jednak można ogólnie określić, iż – w przypadku przewozu lotniczego – jest to odmowa przyjęcia pasażera na pokład pomimo zakupu przez niego biletu i ważnej rezerwacji ze względu na dokonanie przez przewoźnika lotniczego większej liczby rezerwacji, niż jest miejsc na statku powietrznym (taką definicję przedstawia K. Boczek, Overbooking – aspekty prawne, problemy współczesnego prawa międzynarodowego, europejskiego i porównawczego, tom XVI, 2018, s. 161). Szokujące jest jednak to, że pojawiają się głosy, jakoby ów tak zdefiniowany overbooking miał być legalny.
Otóż legalnym jest to, co jest zgodne z prawem, i nie można tego stwierdzić o nadrezerwacji lotniczej. Już w pkt 1 preambuły rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r., ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (DzUrz UE L 46 z 17.2.2004, s. 1–8, polskie wydanie specjalne: rozdział 7, tom 8, s. 10–16), zaakcentowano, że działanie Wspólnoty w dziedzinie transportu lotniczego powinno mieć na celu, między innymi, zapewnienie wysokiego poziomu ochrony pasażerów, a ponadto...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)