Rowerowy Wrocław – najlepszy w Polsce wg rankingu kopenhaskiego
Od lat Wrocław rozwija się równomiernie. Każda duża inwestycja drogowa uwzględnia ruch rowerowy, ale jednocześnie nie zapominamy o pieszych, komunikacji zbiorowej i kierowcach.
Jest listopadowy poranek przy rondzie Reagana. Tramwaje suną gęsto, co 30 s podjeżdża autobus na jeden z czterech peronów, auta stoją, a Marek – 23-letni student informatyki – opiera swój e-bike o moduł nowej, solarnej stacji ładowania. Nowa rzecz w mieście. Zafundowana przez Unię Europejską jako pilotaż. Darmowa stacja dla miasta, darmowy prąd dla wrocławian. Na wyświetlaczu 82 proc. naładowania, obok cztery gniazda 230 V, uchwyty na jednoślady i zamki, które pozwalają przypiąć rower, zostawić go i pójść dalej. Całość działa przy użyciu energii słonecznej, nie obciąża miejskiej sieci i jest darmowa dla użytkowników.
– Dobrze, że dziś słońce. Jak chce się pani przedostać na plac Grunwaldzki autem między 17.00 a 19.00, to powodzenia – Marek wzrusza ramionami. – Rowerem jadę 14 min. Wcześniej traciłem 40, denerwowałem się i szukałem miejsca do parkowania pod Politechniką.
Taka stacja jeszcze kilka lat temu byłaby ciekawostką. Dziś jest jedną z kilku. To drobny element większej układanki – rowerowej polityki miasta, która wyniosła je do światowego rankingu.
Kilka tygodni wcześniej eksperci Copenhagenize opublikowali najnowszy indeks. To najważniejszy na świecie „rowerowy ranking”. Wrocław znalazł się w TOP 30 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata, na 28. miejscu w zestawieniu. Wyprzedził nie tylko wszystkie polskie miasta – Poznań (53), Warszawę (62), Gdańsk (63),...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
