Dobroczynność może być kosztowna
VAT.Przekazując nieodpłatnie towary, firmy muszą dla celów podatkowych ustalać ich wartość według obecnej, a nie historycznej ceny nabycia lub wytworzenia. Tak jednak nie robią. Problem nie dotyczy tylko przedsiębiorców w Polsce
Od 1 stycznia 2008 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące przekazywania na szczytny cel produktów żywnościowych i napojów oraz podstawy opodatkowania.
Przepis, który miał ułatwić życie przekazującym nieodpłatnie produkty z krótkim terminem przydatności do spożycia oraz pieczywo, w praktyce może mieć bardzo negatywne skutki. I to dla wszystkich przedsiębiorstw.
Kłopotliwa definicja
Chodzi o zmieniony art. 29, a konkretnie ust. 9 i 10. Pierwszy określa podstawę opodatkowania w sytuacji, gdy cena wykonania czynności nie została określona (wtedy liczy się wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku), a drugi dostawy towarów, np. przekazania towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników. W tym wypadku podstawą opodatkowania ma być cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy jej nie ma, koszt wytworzenia – określone w momencie dostawy tych towarów.
Oba te przepisy zmieniono przy okazji wprowadzania nowego ust. 10a, który miał ułatwić życie przedsiębiorcom chcącym podzielić się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta