Równi w obliczu śmierci
Michała Zadarę zafascynował średniowieczny, moralitet zatytułowany „Everyman”. Po jego lekturze wyreżyserował widowisko „Każdy/a. Sztuka moralna”.
Zadara przyznaje, że sięgnął po średniowieczną sztukę, bo proponuje ona niespotykany dziś model dramaturgii, inny niż ten, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Nie skupia się na opowieści o ludziach ani nie pokazuje ich konkretnych losów.
Zamiast tego występują w niej postacie alegoryczne, które odzwierciedlają abstrakcyjne pojęcia intelektualne, takie jak każdy, dobre uczynki, spowiedź, wiedza.
– „Everyman” nie przedstawia poszczególnego człowieka, tylko jego ideę. Wynosi się na najwyższy poziom ogólności. Anonimowy autor tego tekstu nigdy nie dopowiada żadnych szczegółów ani...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta