Precyzyjny opis strategii gospodarczej pozwoli obronić cenę w transakcji
Fiskus oceniając transakcję, bierze pod uwagę wysokość ceny, pomijając często strategię gospodarczą firmy. Dokładne jej opisanie daje jednak dodatkowe szanse w sporze z urzędem
Treść opracowywanej przez podatnika dokumentacji podatkowej powinna uwzględniać obowiązkowe elementy określone w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (więcej na ten temat w DF z 5 czerwca). Przedsiębiorca może jednak, poza tymi elementami, uwzględnić pozostałe mające wpływ na ustalenie ceny w transakcjach z podmiotami powiązanymi. Istnieje bowiem pewna dowolność przy sposobie prezentacji danych i informacji zawartych w dokumentacji podatkowej.
Fiskus oceni założenia podatnika
Fakultatywnym elementem tej dokumentacji jest między innymi określenie strategii gospodarczej, a także innych działań w jej ramach (wtedy, gdy ma ona wpływ na wartość transakcji). Z ustawy nie wynika, jaka strategia gospodarcza – jako mająca szczególny wpływ na wartość transakcji – powinna być w tym punkcie wskazana. Mogą to być zatem dowolne założenia realizowane przez podatnika, jeśli tylko okoliczność ta w jakiś sposób determinuje warunki i przebieg transakcji z podmiotem powiązanym lub mającym siedzibę w tzw. raju podatkowym.
Pewne wskazówki dotyczące strategii, jaką biorą pod uwagę organy podatkowe, znajdziemy w rozporządzeniu w sprawie sposobu i trybu określania dochodów podatników w drodze oszacowania cen w transakcjach dokonywanych przez tych podatników (DzU z 1997 r. nr 128, poz. 833). Mówi ono, że organy podatkowe, przy ocenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta