Na początek był Paryż
Międzynarodowe przewozy autokarowe w Polsce mają już 70-letnią tradycję i chociaż konkurują z tanimi liniami lotniczymi oraz kolejami, nadal korzystają z nich miliony pasażerów
Pod koniec lat 30. XX wieku Polska rozwijała się bardzo szybko, co było dobrze widoczne m.in. po rosnącej sprzedaży autobusów. Na koniec 1938 roku towarzystwa autobusowe miały 1734 autobusy, a w lipcu 1939 roku już 2207. Największym przewoźnikiem była Komunikacja Samochodowa PKP. Konkurowały z nią Polskie Linie Samochodowe i to właśnie one zainaugurowały przewozy międzynarodowe. W 1936 roku autokary tej firmy przewiozły 140-osobową wycieczkę na wystawę światową w Paryżu. Pasażerowie byli zadowoleni z wyprawy i przedsiębiorstwo w kolejnych latach zorganizowało podobne wyjazdy, jednak tego typu usługi były wyjątkiem, bo większość podróżnych wybierających się za granicę korzystała z kolei. Trudno się temu dziwić, w kwietniu 1938 roku na 15 tys. km dróg krajowych zaledwie 2600 km miało ulepszoną nawierzchnię, a tylko 940 km pokryto asfaltem. Mimo to przedsiębiorstwa autobusowe z pomocą MSZ uruchomiły wiosną 1939 roku stałą linię autobusową Polska – Litwa. Autobusy wyruszały z Suwałk przez Kalwarię, Mariampol do Kowna, zatrzymując się w Wilnie, Mejszagole, Muśnikach i Janowie. Wybuch wojny spowodował likwidację międzynarodowych połączeń, które powtórnie pojawiły się dopiero po ustaniu stalinowskiego terroru.
Odwilż
W połowie lat 50. XX wieku Orbis zaczął kupować luksusowe autokary. W 1957 roku tabor przedsiębiorstwa powiększył się o trzy leylandy, dwa fiaty i jednego chaussona....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta