Trudno rozliczyć pensję
Od 1 stycznia zdecydowana większość firm będzie mogła zaliczać składki ubezpieczeniowe od wynagrodzeń do kosztów podatkowych miesiąc wcześniej niż dotychczas
Niestety, nowe zasady mają wady: zostały sformułowane w skomplikowany sposób, zapomniano o przepisach przejściowych i nie obejmują umów-zleceń i o dzieło.
Nowe reguły zaliczania pensji do kosztów to jedna z najistotniejszych konsekwencji wejścia w życie od 1 stycznia 2009 r. zmian w podatkach dochodowych. Identyczne rozwiązania wprowadzono zarówno do ustawy o PIT, jak i ustawy o CIT. Firmy powinny je dokładnie przeanalizować. Łatwo bowiem o pomyłkę, szczególnie jeśli firma nie wypłaca pensji w miesiącu wykonywania pracy, ale po jego zakończeniu.
Jak jest obecnie...
Obowiązujące do końca roku przepisy pozwalają zaliczyć do kosztów pensje dopiero w momencie ich wypłaty. Podobnie jest ze składkami na ubezpieczenia społeczne. Także one mogą być rozliczone dopiero po odprowadzeniu ich do ZUS. Od 1 stycznia 2005 r. wprowadzono takie rozwiązania, aby zmotywować pracodawców do terminowego wypłacania wynagrodzeń. Przy okazji znacznie skomplikowano jednak ewidencję w firmach prowadzących księgi rachunkowe. Dla celów bilansowych powinny one bowiem zaliczać wynagrodzenie oraz związane z nim obciążenia do kosztów miesiąca, w którym zatrudnieni wykonywali pracę. Powstają więc kłopotliwe różnice między księgowym a podatkowym ujęciem kosztów.
... i co się zmieni
Od nowego roku zasady zaliczania do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta