Kiedy stosować ustawę o partnerstwie, a kiedy o koncesjach
Sejm kończy pracę nad dwiema ustawami, które zdaniem wielu fachowców mają doprowadzić do przełomu przy inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce – pisze doktor prawa, adwokat, partner w BSJP Legal and Tax Advice, niezależny ekspert w Ministerstwie Gospodarki
Chodzi o nową ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa PPP) oraz ustawę o koncesji na roboty budowlane lub usługi (ustawa koncesyjna). Obie mają w całości zastąpić dotychczas obowiązujące regulacje prawne.
Różne modele
Przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego w rozumieniu nowej ustawy o PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyka między podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.Umowna współpraca między tymi dwoma podmiotami polegać ma na przejęciu przez podmiot prywatny zadań związanych z planowaniem, budową, finansowaniem i zarządzaniem nieruchomością oddaną podmiotowi publicznemu do korzystania za okresowym wynagrodzeniem. W praktyce wyróżnia się następujące modele współpracy w ramach PPP.
Współpracujące w ramach PPP strony mogą ustalić, że po zakończeniu umownego okresu korzystania nieruchomość przejdzie na własność podmiotu publicznego (model nabycia). W umowie może być również zawarta opcja nabycia nieruchomości przez podmiot publiczny po upływie stosunku umownego (model leasingowy) lub po upływie stosunku umownego podmiot publiczny nie nabędzie nieruchomości (model najmu). Podmiot prywatny może przejąć realizację zadań związanych z planowaniem, wykonaniem, budową, przebudową lub konserwacją obiektu, jak również przejąć zadania dotyczące finansowania i zarządzania nieruchomością będącą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta