Czytelnicy pytają, dF odpowiada: Prenumerata do kosztów
Jestem właścicielem małej firmy, prowadzę księgę przychodów i rozchodów według tzw. metody uproszczonej. Zaprenumerowałem specjalistyczne czasopisma na przyszły rok. Faktura jest z grudnia i w tym miesiącu za nią zapłacę. Czy wydatek mogę zaliczyć do kosztów w tym roku, mimo że prenumerata jest zamówiona na następny?
Tak Czytelnik zaliczy wydatek na prenumeratę do kosztów w momencie poniesienia, którym jest dzień wystawienia faktury. Czyli jeszcze w 2008 r. Oczywiście pod warunkiem że wydatek jest związany z działalnością. Zamówione czasopisma muszą więc przydać się w firmie.
Wydatek na prenumeratę to koszt pośredni, czyli taki, którego nie da się powiązać z konkretnym przychodem. Ale można go odliczyć, zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT kosztem są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ujmujemy go w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.