Organizuj klientowi urlop bez zakazanych klauzul
Walcząc o kupującego, wiele biur podróży – jak co roku zresztą – spróbuje zadbać o swój własny interes bardziej niż o jego, wprowadzając sprzeczne z prawem zapisy do umów o świadczenie usług turystycznych
Nieprawidłowe zapisy pojawiły się niemal we wszystkich umowach, jakie w 2008 r. (podobnie jak w poprzednich latach) skontrolował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – mimo że większość takich zapisów już wcześniej uznał za niedozwolone, a na biura, które umieszczały je w umowach z klientami, nałożył kary finansowe. Oto niektóre z takich klauzul.
Czego nie wolno
„Organizator wyłącza odpowiedzialność odszkodowawczą z tytułu nieszczęśliwych wypadków, utraty zdrowia w zakresie przekraczającym kwoty gwarantowane polisą generalną ubezpieczyciela, z którym zawarto umowę”.
Zapis ten wyłącza lub istotnie ogranicza odpowiedzialność biura za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania i szkody na osobie, jest niezgodny z art. 11a ust. 1 ustawy o usługach turystycznych (Dz.U. z 2004 r. nr 223, poz. 2268 ze zm.). Dobra konsumenta nie można uzależniać od dowolnej oceny organizatora i wysokości składki ubezpieczeniowej.
„Brak wpłaty za imprezę w terminie może spowodować rozwiązanie umowy przez organizatora na warunkach rezygnacji z winy uczestnika”.
Zapis narusza dobre obyczaje i interesy konsumentów – nie uwzględnia zawinionych i niezawinionych przyczyn braku wpłaty w terminie, czego przyczyny mogą być przecież...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta