Regulamin pracy wprowadzisz w życie nawet przy 20 niepełnoetatowcach
Wydanie tego dokumentu jest obowiązkiem pracodawcy spełniającego warunki określone przez kodeks pracy. Jeśli tego nie zrobi, popełnia wykroczenie przeciwko prawom pracownika
Organizacja pracy, warunki przebywania na terenie firmy w czasie pracy i po jej zakończeniu, systemy i rozkłady pracy to informacje, które powinny być znane wszystkim zatrudnionym. Dlatego zamieszcza się je w jednym dokumencie. Jest nim regulamin pracy, który musi posiadać pracodawca, jeśli zatrudnia co najmniej 20 pracowników. Tak wynika z art. 104 kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem akt ten ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Jego celem jest dostosowanie ogólnych przepisów prawa pracy, zwłaszcza zawartych w kodeksie pracy, do warunków panujących w danym zakładzie pracy, tak aby zagwarantować właściwą organizację pracy, a także stosownie informować o treści obowiązujących przepisów.
Wystarczy układ zbiorowy
Regulaminu pracy nie wprowadza się, gdy w danym zakładzie obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy obejmujące organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Tak samo jest, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników. Tu uwaga! Do tej liczby zatrudnionych wlicza się wszystkie osoby mające status pracownika bez wnikania, w jakim wymiarze czasu są zatrudnione. Oznacza to, że nawet jeśli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta