Sędzia nie do komisji
Czy w procedury wyborcze powinien być angażowany autorytet sędziowski – zastanawia się sekretarz miasta Zduńska Wola
Obowiązujące prawo przewiduje obligatoryjnie powoływanie sędziów w skład Państwowej Komisji Wyborczej oraz – w zależności od rodzaju wyborów – w skład komisji okręgowych i rejonowych.
W komisjach terytorialnych (wojewódzkich i powiatowych) sędziowie pełnią funkcje przewodniczących. Spośród sędziów powoływani są – w liczbie od dwóch do sześciu – w każdym województwie także komisarze wyborczy, którzy w wyborach do organów samorządu terytorialnego oraz referendum lokalnym i ogólnokrajowym pełnią funkcje samodzielnie (w ramach pięcioletniej kadencji), w pozostałych wyborach z mocy ustawy przewodniczą komisjom okręgowym i rejonowym.
Dwie grupy zadań
Mimo że szczegółowy zakres zadań i kompetencji komisarza oraz komisji wyborczych różni się w poszczególnych wyborach, można je sklasyfikować według dwóch kategorii.
Pierwsza to zadania o charakterze techniczno-administracyjno-organizacyjnym. Należą do nich m.in. wszelkie czynności związane z rejestracją kandydatów, drukiem odpowiednich formularzy i kart do głosowania, wyposażeniem lokali wyborczych, przeprowadzeniem głosowania, ustaleniem i ogłoszeniem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta