Jak zarejestrować działalność w gminie
Przepisy o jednym okienku pozwalają na rozpoczęcie interesów zaraz po dokonaniu wpisu. Nie znaczy to jednak, że w kolejnych dniach przedsiębiorcy nie muszą dopełnić innych formalności
Żeby prowadzić własną firmę, najpierw trzeba ją zarejestrować. Najprościej robi się to w gminnej ewidencji działalności gospodarczej.
Uwaga! W tym tekście opisujemy procedurę, tak jak zgodnie z przepisami powinna wyglądać. Niektóre urzędy wypracowały jednak własne zasady niekoniecznie realizujące ideę jednego okienka.
Piszemy też wyłącznie o osobach fizycznych wpisujących się do gminnej ewidencji działalności gospodarczej. Nie zajmujemy się spółkami i innymi podmiotami, które trzeba wpisać do Krajowego Rejestru Sądowego.
Kilka sposobów rejestracji
Najłatwiej złożyć wniosek osobiście w urzędzie gminy, a ona prześle dane do pozostałych urzędów. Czynności tej można dokonać przez pełnomocnika. W obu wypadkach trzeba okazać dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość.
Taki wniosek można też wypełnić w domu, korzystając z dostępnych na stronach internetowych formularzy.
Można też złożyć wniosek elektronicznie za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej urzędu. I tu są dwie opcje – jeśli dysponujemy bezpiecznym podpisem elektronicznym, wystarczy złożyć taki podpis. Z drogi elektronicznej mogą skorzystać także ci, którzy nie dysponują bezpiecznym podpisem,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta