Polowanie do góry nogami
Zamek Ujazdowski kończy rok wystawą Bruce’a Naumana, podwójnego triumfatora Biennale Sztuki w Wenecji
Tytuł odpychający: „Nie”. Zrażać się jednak nie należy. To strategia Naumana – kusić, przecząc. Prowokować, pokazując rewers rzeczy oczywistych. Intrygować słowami napisanymi w odwrotnym szyku. Tak jak w przypadku wyrazu „war” (wojna), który czytany wspak zamienia się w „raw”. Co oznacza – surowy, jak mięso. Armatnie. Neon o tej podwójnej treści artysta zaprojektował w 1970 roku, kiedy kipiała wojna w Wietnamie. Ale wymowa pracy jest uniwersalna. Każda wojna to rzeź.
Nauman nie ma ambicji moralisty. Jego sztuka leży z dala od politycznych czy społecznych interwencji. Natomiast on sam trwa w nieustannej gorączce. I nie narzeka. Inspiruje go frustracja. Nie zgadza się z agresją, obojętnością, biernością. W swym najsłynniejszym filmie pojawia się jako klaun setki razy powtarzający „nie”. Wrzeszczy, zapluwa się, szepcze, błaga. Wreszcie chichocze. Znana psychologiczna prawda – kiedy wyczerpie się wściekłość, można tylko się śmiać....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta