Perfumy prawie oryginalne
O wyroku, który wzmacnia prawa właścicieli renomowanych znaków towarowych – pisze adiunkt w Katedrze Europejskiego Prawa Gospodarczego i Zbiorowego Prawa Pracy WPiA UŁ
Właściciele renomowanych znaków towarowych, m.in. L’Oreal, Trésor, Miracle, Anaēs-Anaēs i Noa dla perfum i innych produktów pachnących, wytoczyli powództwo przeciwko spółkom Malaika i Starion sprzedającym perfumy we flakonach i opakowaniach przypominających znaki towarowe, do których prawa przysługują firmom L’Oreal i in. Przedmiotem sporu była też reklama Malaika i Starion rozpowszechniana wśród sprzedawców detalicznych, na którą składało się zestawienie porównawcze wskazujące słowny znak towarowy wspomnianych perfum, których imitację sprzedawały zaskarżone spółki.
Choć nie było wątpliwości, że związek między opakowaniami przysparzał Malaika i Starion korzyści handlowych, a podobieństwo zostało osiągnięte celowo, by wywołać u odbiorców skojarzenia z czystymi perfumami i ułatwić sprzedaż imitacji, ocena zaskarżonej praktyki nie była prosta. Dlatego sąd krajowy, brytyjski, skierował do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości pytanie prejudycjalne dotyczące wykładni odpowiednich przepisów dyrektywy 89/104/EWG (obecnie dyrektywa 2008/95/WE) o znakach towarowych i dyrektywy 84/450/EWG (obecnie dyrektywa 2006/114/WE) o reklamie wprowadzającej w błąd i reklamie porównawczej.
Jak chronić
Wątpliwości sądu brytyjskiego wynikały m.in. z faktu, że sporne opakowania i flakony perfum nie wprowadzały...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta