Kto powinien rozliczyć podatek od usług targowych i wystawienniczych
Od nowego roku zmieniły się zasady rozliczania VAT od usług kupowanych od kontrahentów zagranicznych. Wpłynęło to także na sposób ich wykazywania w deklaracjach
Trudności z opodatkowaniem takich usług wynikają po części ze skomplikowanego ich charakteru. Często są one utożsamiane np. z usługami o charakterze reklamowym lub usługami związanymi z nieruchomościami.
Ustawa o VAT nie określa bowiem, co należy rozumieć pod pojęciem targów czy wystaw. Pozostawmy jednak rozważania nad istotą tych usług i ich cechami charakterystycznymi. Pomijając tę kwestię, jednym z podstawowych warunków prawidłowego określenia ich skutków podatkowych jest właściwe ustalenie miejsca ich świadczenia.
Jak było
Zarówno przed nowelizacją ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2010 r., jak i po tej dacie jest ono ustalane według szczególnych zasad.
Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., usługi targów i wystaw były uznawane za „usługi podobne” do usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, edukacji, rozrywki. W konsekwencji za miejsce ich wykonywania (i opodatkowania VAT) uznawane było miejsce ich faktycznego świadczenia.
Jak jest
Nowelizacja ustawy o VAT, która od 1 stycznia 2010 r. zasadniczo zmieniła zasady ustalania miejsca świadczenia usług, również...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta