Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kto powinien rozliczyć podatek od usług targowych i wystawienniczych

20 maja 2010 | Moje Pieniądze | Wojciech Kotowski

Od nowego roku zmieniły się zasady rozliczania VAT od usług kupowanych od kontrahentów zagranicznych. Wpłynęło to także na sposób ich wykazywania w deklaracjach

Trudności z opodatkowaniem takich usług wynikają po części ze skomplikowanego ich charakteru. Często są one utożsamiane np. z usługami o charakterze reklamowym lub usługami związanymi z nieruchomościami.

Ustawa o VAT nie określa bowiem, co należy rozumieć pod pojęciem targów czy wystaw. Pozostawmy jednak rozważania nad istotą tych usług i ich cechami charakterystycznymi. Pomijając tę kwestię, jednym z podstawowych warunków prawidłowego określenia ich skutków podatkowych jest właściwe ustalenie miejsca ich świadczenia.

Jak było

Zarówno przed nowelizacją ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2010 r., jak i po tej dacie jest ono ustalane według szczególnych zasad.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., usługi targów i wystaw były uznawane za „usługi podobne” do usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, edukacji, rozrywki. W konsekwencji za miejsce ich wykonywania (i opodatkowania VAT) uznawane było miejsce ich faktycznego świadczenia.

Jak jest

Nowelizacja ustawy o VAT, która od 1 stycznia 2010 r. zasadniczo zmieniła zasady ustalania miejsca świadczenia usług, również...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8627

Spis treści

Styl życia

Ekonomia

ABC Data kusi inwestorów stabilnymi wynikami
Berlin straszy rynki finansowe
Biznes może liczyć na kredyty
By lokaty były bezpieczne
Będzie niemiecki plan
Błędna konstrukcja planu Unii
Ciężkie dni złotego
Cytat dnia
Czarne chmury nad polską drogą do strefy euro
Droższa ruda żelaza szkodzi akcjom
Duży popyt na obligacje drogowe
Elastyczny i zaradny jak Polak
Firmy do budowy A1 zostały wybrane
Handel stalą daje zyski
Kalendarium gospodarcze
Krajowy rynek nowych aut ma się gorzej
Kryzys nie powstrzymał ekspansji whisky w Polsce
Kłopot świata dilerów
Liczba dnia
Nepentes zmieni właściciela
Niemieccy finansiści na warszawskiej giełdzie
Ostra przecena na GPW
Powrót lidera
Południowa Polska kupuje solary
Przychody w górę, a strata większa
Ranking uczelni sposobem na rozwój
Resort skarbu rozmawia z inwestorami o akcjach BGŻ
Rosnieft i Inter RAO JES do prywatyzacji
Rusza program wsparcia eksportu kredytami z BGK
Rynek reklamy telewizyjnej liczy na mundial
Rząd pokryje koszty linii kredytowej
Sprostowanie
Szybko rośnie liczba zamożnych Polaków
Szykują się zmiany w akcjonariacie Banku Pocztowego
Ten kij ma dwa końce
Udany rok, ale kolejne będą trudne
Umiesz liczyć, licz na siebie
Umowa gazowa z Rosją czeka tylko na podpisy
W skrócie
Więcej ochrony dla oszczędności Polaków
Wyjście do kina wciąż popularne
Wyższe podatki metodą na budżetowe dziury
Zmienne ceny ziarna
Znany bankier zmienia rynek
Zyski firm leasingowych są w niszach
Złota strona emitenta, czyli firma w sieci
Zamów abonament