Stop podwyżce opłat za infrastrukturę
- Finansowe zaangażowanie państwa w remonty i utrzymanie sieci kolejowej musi rosnąć, aby zapobiec jej degradacji - pisze Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR
adrian furgalski
Aby biznes kolejowy miał sens i aby udział kolei w przewozie ładunków utrzymywał się przynajmniej na tym samym poziomie, a nie spadał, potrzebne są równoczesne działania w co najmniej czterech obszarach. Chodzi o poprawę stanu technicznego infrastruktury, inwestycje w tabor, wspieranie rozwoju rynku i konkurencji między przewoźnikami oraz stosowanie rozsądnych opłat za dostęp do infrastruktury.
Opłaty to główny instrument państwa oddziaływania na zrównoważony rozwój transportu. Jest źle, gdy państwa nie stać na znaczące dofinansowanie kosztów remontu i utrzymania infrastruktury kolejowej, a ciężar ten spada na przewoźników.
Koszty utrzymania infrastruktury niejednakowo obciążają transport drogowy i kolejowy. Kolej jest na straconej pozycji konkurencyjnej. Jeszcze gorzej, gdy państwo nie widzi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta