Wiek pary na wodzie
W sierpniu 1783 roku Francuz Claude de Jouffroy zbudował parową łódź „Pyroscaphe” napędzaną kołami bocznymi.
Francuska Akademia Nauk zakazała mu testów na Sekwanie w Paryżu i nakazała udostępnić do inspekcji statek rodzinie Perier, która chciała zmonopolizować transport rzeczny. Plany inwestorów pokrzyżowała rewolucja francuska.
Napęd parowy odmienił jednak żeglugę rzeczną i miał szczególnie duże znaczenie w Stanach Zjednoczonych. Ładunki np. z Pittsburgha do Nowego Orleanu płynęły sześć tygodni z prądem rzeki. Po dotarciu na miejsce statki były rozbierane na opał, a załoga rozpuszczana lub wracała przez kilka miesięcy. George Washington uważał, że powiązania gospodarcze połączą stany ze sobą, a bez pary w górę rzek nie dało się płynąć. Dlatego też delegaci Konwencji Filadelfijskiej z zainteresowaniem obserwowali w sierpniu 1787 roku pierwsze próby parowca Johna Fitcha na rzece...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta