Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Z żelaza, pod parą i na śrubę

20 listopada 2010 | Bitwy i wyprawy morskie | Bogusław Kubisz
 Francuska fregata parowa „Descartes” pod Sewastopolem
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Francuska fregata parowa „Descartes” pod Sewastopolem
Książę Aleksander Mienszykow, dowódca wojsk rosyjskich na Krymie
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Książę Aleksander Mienszykow, dowódca wojsk rosyjskich na Krymie
Książę Michaił Gorczakow, następca Mienszykowa
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Książę Michaił Gorczakow, następca Mienszykowa
Admirał Paweł Nachimow, zwycięzca spod Synopy, jeden z dowodców obrony Sewastopola
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Admirał Paweł Nachimow, zwycięzca spod Synopy, jeden z dowodców obrony Sewastopola
Rosyjskie okręty wojenne na redzie portu w Sewastopolu
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Rosyjskie okręty wojenne na redzie portu w Sewastopolu
Brytyjska fregata parowa „Terrible” zwodowana w 1847 r.
źródło: Wikipedia
Brytyjska fregata parowa „Terrible” zwodowana w 1847 r.
Admirał Edmund Lyons, dowódca floty brytyjskiej na Morzu Czarnym
źródło: Wikipedia
Admirał Edmund Lyons, dowódca floty brytyjskiej na Morzu Czarnym
Brytyjski 91-działowy parowy okręt liniowy „Agamemnon”
źródło: EAST NEWS
Brytyjski 91-działowy parowy okręt liniowy „Agamemnon”
Gen. Alfonso Ferrero La Marmora, dowódca sardyńskiego korpusu ekspedycyjnego na Krymie
źródło: Wikipedia
Gen. Alfonso Ferrero La Marmora, dowódca sardyńskiego korpusu ekspedycyjnego na Krymie
Marszałek Armand Jacques Leroy de Saint Arnaud, pierwszy dowódca wojsk francuskich na Krymie
źródło: Wikipedia
Marszałek Armand Jacques Leroy de Saint Arnaud, pierwszy dowódca wojsk francuskich na Krymie

Zmagania morskie podczas wojny krymskiej, rozgrywające się na bardzo oddalonych od siebie akwenach (morza Czarne, Bałtyckie, Białe, północny Pacyfik), stanowiły ogromne wyzwanie dla flot wojennych stron.

Przechodziły one akurat rewolucję technologiczną związaną z wprowadzeniem napędu parowego, wykorzystaniem na większą skalę żelaza do wzmocnienia i opancerzenia kadłubów okrętowych (umożliwiało to budowę okrętów o większej wyporności) oraz nowych środków walki, takich jak granaty artyleryjskie czy miny morskie.

Maszyna parowa

Wynaleziona w XVIII wieku maszyna parowa szybko trafiła na morze, ale miała jeszcze zbyt słabą moc oraz była trudna i kosztowna w eksploatacji – trzeba było mieć ludzi potrafiących ją obsługiwać i naprawiać, a także zabierać na pokład duży zapas węgla – aby wyłącznie jej powierzyć los okrętów i marynarzy. Dlatego aż do lat 70. XIX wieku popularne były żaglowo-parowe hybrydy.

Początkowo okręty parowe...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8782

Spis treści
Zamów abonament