Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Podniebny bilans wielkiej wojny

24 listopada 2010 | Samoloty i ludzie | Edward Malak
W I wojnie  światowej niebo  zaroiło się  od samolotów – rozpoznawczych,  myśliwskich,  bombowych
źródło: Bridgeman Art Library
W I wojnie światowej niebo zaroiło się od samolotów – rozpoznawczych, myśliwskich, bombowych
Malunek z samolotu  Charlesa Nungassera
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Malunek z samolotu Charlesa Nungassera
Fokker D. VII wszedł do produkcji pod koniec wojny – w styczniu 1918 r.
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Fokker D. VII wszedł do produkcji pod koniec wojny – w styczniu 1918 r.
As francuskiego lotnictwa  Georges Guynemer zestrzelił  53 samoloty,  nim sam zginął gdzieś nad  Belgią
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
As francuskiego lotnictwa Georges Guynemer zestrzelił 53 samoloty, nim sam zginął gdzieś nad Belgią
Rene Fonck miał opinię pyszałka, ale i największego asa we francuskiej armii – zestrzelił  co najmniej  75 samolotów wroga
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Rene Fonck miał opinię pyszałka, ale i największego asa we francuskiej armii – zestrzelił co najmniej 75 samolotów wroga
Piloci bardzo chwalili sobie „Szczeniaka” (Sopwith Pup) z 1916 r. ze względu na jego zwrotność
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Piloci bardzo chwalili sobie „Szczeniaka” (Sopwith Pup) z 1916 r. ze względu na jego zwrotność
Breguet XIV służył jako samolot rozpoznawczy i jako bombowiec
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Breguet XIV służył jako samolot rozpoznawczy i jako bombowiec
Louis Breguet na początku  wojny latał jako pilot, potem  zajął się projektowaniem  bombowców
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Louis Breguet na początku wojny latał jako pilot, potem zajął się projektowaniem bombowców
Avro Night Fighter wyposażony był w karabin marki  Lewis zainstalowany na wygiętej szynie
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Avro Night Fighter wyposażony był w karabin marki Lewis zainstalowany na wygiętej szynie
Amerykańskie vickersy bombardowały Niemcy, a w czerwcu 1919 r. Amerykanie  pierwszy  raz pokonali takim samolotem Atlantyk, lecąc bez przerwy
autor zdjęcia: Beata Gąsiorowska
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Amerykańskie vickersy bombardowały Niemcy, a w czerwcu 1919 r. Amerykanie pierwszy raz pokonali takim samolotem Atlantyk, lecąc bez przerwy
Aviatik, samolot myśliwski  wyprodukowany w Austro-Węgrzech
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Aviatik, samolot myśliwski wyprodukowany w Austro-Węgrzech
Wraz z rozwojem samolotów myśliwskich udoskonalano obronę przeciwlotniczą. Na zdjęciu karabin marki Lewis
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Wraz z rozwojem samolotów myśliwskich udoskonalano obronę przeciwlotniczą. Na zdjęciu karabin marki Lewis
Front zachodni po ofensywie niemieckiej i kontrofensywie aliantów   w 1918 r.
autor zdjęcia: Beata Gąsiorowska
źródło: Rzeczpospolita
Front zachodni po ofensywie niemieckiej i kontrofensywie aliantów w 1918 r.
Mimo rozwoju lotnictwa podczas całej  wojny używano balonów obserwacyjnych. Na zdjęciu amerykański oficer obserwuje  linię frontu
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Mimo rozwoju lotnictwa podczas całej wojny używano balonów obserwacyjnych. Na zdjęciu amerykański oficer obserwuje linię frontu
Planowanie zwiadów lotniczych we francuskiej kwaterze głównej
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Planowanie zwiadów lotniczych we francuskiej kwaterze głównej
Geoffrey de Havilland znany był z tego, że sam oblatywał zaprojektowane przez siebie samoloty
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Geoffrey de Havilland znany był z tego, że sam oblatywał zaprojektowane przez siebie samoloty
W 1915 r. Havilland tworzył  samoloty  ze śmigłem pchającym – Airco DH1 i DH2 (na zdjęciu)
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
W 1915 r. Havilland tworzył samoloty ze śmigłem pchającym – Airco DH1 i DH2 (na zdjęciu)
Dzięki niewielkiej prędkości startu (45 km/h) brytyjski Sopwith mógł startować z okrętu. Tu na HMS „Furious”
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Dzięki niewielkiej prędkości startu (45 km/h) brytyjski Sopwith mógł startować z okrętu. Tu na HMS „Furious”

Dzień żałoby dla cesarstwa niemieckiego w czasie pierwszej wojny światowej nie nadszedł ani w roku 1914 nad Marną, ani dwa lata później pod Verdun, lecz latem 1918 roku

Zdaniem Ericha Ludendorffa Niemcy przegrały swą wielką szansę 8 sierpnia, gdy masowo użyte pod Saint-Mihiel alianckie czołgi zdołały w ciągu dwóch – trzech godzin zniszczyć sześć – siedem niemieckich dywizji. Walki z lata i wczesnej jesieni tego roku to także symbol nadchodzącej potęgi nowego lotnictwa i zaprezentowanego przez Ententę nowego kunsztu wojennego, godnego opisu Wańkowicza lub Hemingwaya. My jednak sięgniemy po talent anonimowego warszawskiego wykładowcy z marca 1919 roku:

„Gdy Niemcy dokonali już znacznych postępów, które doprowadziły do zagrożenia Amiens (…) z największym efektem wstąpiła nagle na wojenną widownię nowa taktyka koalicyjnych lotników. Naraz pojawiły się w zagrożonym miejscu wielkie ilości samolotów (…) Wstąpiły one w walkę do tego stopnia, że Niemcy byli zmuszeni do zatrzymania swego zwycięskiego pochodu, a w wielu wypadkach do cofnięcia się. Zjawienie się wielkich mas lotników dodało ducha i wzmocniło odwagę koalicyjnej piechoty, z drugiej zaś strony (…) zdemoralizowało, zniechęciło i doprowadziło do nieładu wojska niemieckiego (…) Trudno sobie wyobrazić, jak olbrzymie wrażenie wywierają lotnicy, tym bardziej w masach, krążąc na niewielkich wysokościach i korzystając (…) ze swych bojowych środków (…) Całe odcinki niemieckiego frontu na Zachodzie były odgrodzone tak ściśle, że nie mógł nastąpić najmniejszy dowóz amunicji, żywności (…)...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8785

Spis treści
Zamów abonament